Augusti 2012 Vi får veta att tomter beräknas bli till
salu i november.
November 2012: Lantmäteriet försenade.
Januari 2013: Lantmäteriet klara men kommunen har missat
att staka ut vissa tomter.
20 februari 2013: Vi skriver köpeavtal.
26 februari: Får bekräftelse att kommunen mottagit
ansökan om nybyggnadskarta.
Februari – juni 2013: Kommunen upptäcker att det blivit
fel i beslutsgången, vi får tilläggsavtal och det tar ett antal kommunala
beslut, fyra kontrakt och fyra månader innan tomten äntligen är vår. Vi får
tillträde tilltomten den 14 juni. Kommunen hade räknat med att vägen skulle
vara klar då men i själva verket blir vägen inte klar förrän i september.
Början av mars 2013: Markundersökning.
Vi kontaktade själv två företag men det visade sig att det
markundersökningsföretag som Ekeforshus tipsat om var billigast. Vi fick ge 7
500 kronor för markundersökningen. Markundersökningen visade att vi behöver
påla.
Mars 2013: Vi ansöker om nybyggnadskarta och får besked
att kommunen nyligen lagt ned sin kartavdelning och håller på och upphandlar
denna tjänst men inte är klara.
24 april 2013: Nybyggnadskartan
klar. Kommunen debiterar 10 500
kronor.
April – maj: Vi kontaktar banker för att förhandla om
lånevillkor.
14 maj 2013: Vi skriver på köpeavtal med Ekeforshus för totalentrepenad och betalar 30 000
i handpenning. Ekeforshus tar fram de handlingar som behövs för
bygglovsansökan.
April 2013: Vi undersöker priser för kontrollansvarig.
23 maj: Vi skriver avtal med vår kontrollansvarige Kjell Hellstrand som vi hittade på nätet och
träffade innan vi bestämde oss. Han begärde fast ersättning 18 000 kronor
vilket var lägre pris än det Garbo erbjöd. Vi fick ett förslag till kontrollplan och
tyckte att det kändes bra.
6 juni 2012: Pappren är klara så att vi kan ansöka om bygglov.
19 juni Lagfart
har beviljats. Vi blir debiterade stämpelskatt 22 500 samt 825 kronor i
expeditionsavgift.
3 juli 2013 Bygglovet
är beviljat. Vi hade velat förbereda TOLOn innan bygglovet var klart men husföretaget
hinner inte träffa oss förrän den 4 juni och dagen efter stänger de för
semester. Det innebär att fortsatt planering inte kan ske förrän i augusti. Men
vi har gott om tid att tänka igenom eventuella ändringar och tillval.
augusti 2013: När husföretaget är åter efter semester
blir den en del bollande kring ritningsändringar och detaljer om köket.
30 augusti: Vi skriver på TOLO (tillverknings och
leveransorder). När denna är underskriven är beställningen låst och man kan
inte göra några ändringar. Då vi gjort ändringar på husetbehöver husföretaget
nu göra nya ritningar. Dessa behövs både för att kunna få startbesked och är
ett krav för att försäkringsbolaget GARBO skall bevilja
färdigställandeförsäkring. Vi får förklaringen att de alltid begär in ritningarna
för skulle ett företag gå i konkurs behövs handlingarna som underlag för att
man skall kunna gå vidare med bygget hos något annat företag.
Kommunen begär komplettering med sektionsritningar 1:20, specifik energiberäkning garantibevis för byggfelsförsäkring och färdigställandeskydd samt kopia av den kontrollplan vår KA tagit fram.
Kommunen begär komplettering med sektionsritningar 1:20, specifik energiberäkning garantibevis för byggfelsförsäkring och färdigställandeskydd samt kopia av den kontrollplan vår KA tagit fram.
7 oktober : Besök hos bygghandläggaren på kommunen
tillsammans med KA. Vi fick ett muntligt startbesked och det skriftliga var
daterat dagen efter. I startbeskedet ställer kommunen vissa krav på kontroller som skall utföras och redovisas. Man kräver att garagefasaden skall utföras i brandklass EI 30 mot närmsta tomtgräns vilket vi tycker är konstigt då vi inte behöver brandklassa fasaden som ligger mot vårt hus men den mot nästa garage trots att avståndet är samma. Troligen väljer vi att brandklassa hela garaget. Kommunen ställer även radonsäker grund men det är redan inlagt i vår kostnad för grunden. Radonmätning skall ske innan vi får flytta in.
19 oktober: Utstakning av huset
22 oktober: Grundföretaget börjar att gräva och
förbereder för grunden.