Variant av Ekerforshus Ekonomen 142

Variant av Ekerforshus Ekonomen 142

Målning, tistlar och lera

Nu har vi nästan bara gavelspetsarna kvar att måla men det har tagit längre tid än vi hoppats på. Vi hade erfarenhet av att måla vårt tidigare hus men det är tyngre att måla ett helt nytt hus. Själv fick jag lov att ta en pensel som är hälften så bred som makens för annars var jag tvungen att måla med båda händerna för att orka med.

När vi skulle köpa färg gick vi efter Folksams test av villafärg och vårt val blev Demidekk. Färgen är inte billig men vi hoppas att det dröjer många år innan vi behöver måla om när vi valt en färg som skall klara sig bra. Vi lyckades också förhandla till oss en rabatt på 30 % då det kommer att gå åt så pass mycket färg. Rabatten fick vi hos färghandlaren där vi bodde tidigare. Vi stämde av med färghandeln dit vi flyttade men de ville bara ge 15 - 20 % rabatt.

Vi hade från början tänkt måla fodren i en färg som drar lite mot blågrått men blev sedan osäkra på hur det fungerar mot de växter vi tänkt plantera så det fick bli traditionellt vitt med ljust grå knutar.

 



Det blir ett vitt hus med ljusgrå foder.
Ett annat projekt har varit ogräsrensning och nu pratar jag inte om maskrosor utan betydliga värre saker. Hela området mellan huset och vägen visade sig allt eftersom veckorna gick vara fullt att allehanda otrevliga ogräs. Här går att hitta det mesta utom kirskål och knölklocka. Värst av allt är en riklig förekomst av åkertistel. Det har växt en del åkertistel i området tidigare men när det var hästhage höll man efter tistlarna så att bestånden inte fick växa till sig. Nu har ogräsen haft fritt spelrum i två år men de värsta problemen är nog orsakade av vägbygget. Jag har läst mig till att det räcker med en rotbit på 3-6 mm för att bilda en ny planta så när man kom med fyllnadsmassor fulla med tistelrötter blev det snabbt stora bestånd.

Jag började med att ta bort stora bestånd av baldersbrå och kamomill. Bland dessa gömde sig massor av tistlar på väg upp samt flera andra besvärliga ogräs som till exempel åkervinda. Åkertisteln har så djupa rötter att de inte går att gräva upp och rötterna är i flera våningar och brer ut sig i sidled och skickat upp nya plantor så att de snabbt kan ta över en ny rabatt. Det visade sig att den typ av markduk jag brukade använda i min förra trädgård (köpt på Rusta eller Plantagen) inte klarar åkertistel utan man behöver en UV-beständig markväv på minst 100 g/m2 om den skall användas i en rabatt som spärr. Har haft hjälp av en grävmaskin att gräva bort jorden mellan huset och vägen då den var omöjligt att gräva för hand (styv lera som tryckts till av tunga maskiner). Har nu en cirka 20 meter lång och 7 meter bred grop som jag skall fodra med markduk. Gropen är 20 - 25 cm djup och så skall vi fylla jord till en höjd på 35-40 cm.

Det visade sig att den markduk jag behöver mot tistlarna är dyr. Jag ägnade en hel del tid att ringa runt samt surfa för att hitta priser. Mitt val blev till sista att beställa hem en rulle som är 3,3 x 100 meter från Trädgårdsteknik (Vicona My Pecks). Den kostar 1 320 kronor men så tillkommer moms och frakt som blir dyr på grund av så kallat skrymmandetillägg. Nu hoppas jag att duken fungerar som utlovat. Det bör bli över så att det räcker till en lite mindre rabatt på andra sidan av huset också. Där finns också en del ogräs men inte i samma omfattning (så kanske hade det räckt med en enklare duk där). Fördelen med en bred duk är att man inte behöver ha så många skarvar för annars finns ändå risken att rötterna hittar sig fram den vägen.

Nästa bekymmer är nu hur jag skall kunna fylla gropen med bra jord utan att ruinera mig. Till en del av rabatten vill jag ha rhododendronjord och den är inte billig antagligen för att det är långt till torvtäkter där jag bor. Tänkte att då får jag köpa en cementblandare och blanda billigare jord med barkmull och grov torvmull men har insett att det inte heller blir billigt. Å andra sidan kommer det att på sikt bli en lättskött rabatt så det får bli årets trädgårdssatsning.

Har nu en lergrop på norra sidan av huset och en sluttning av fyllnadsmassor öster och delvis söder om huset. Vi skissar nu på hur vi skall lösa en höjdskillnad vi har vid vinkelhusets gavel (cirka 90 cm). Just nu är jorden bara utlagd som en sluttning men vi får nog försöka lösa en del av höjdskillnaden med trappor ned från de planerade altanerna så att vi får ett par lutande ytor men plant däremellan. Enda trösten i all lera är min provisorsiska rabatt som skymtar i bakgrunden på andra bilden.

Urgrävd lergrop som skall fodras med markduk.


Leriga fyllnadsmassor. Provisorisk rabatt i bakgrunden.