Variant av Ekerforshus Ekonomen 142

Variant av Ekerforshus Ekonomen 142

Rabatt framför entren

13 oktober 2014


Nu i helgen planterade vi måbärshäck mot gatan. Måbär är tålig,  grönskar tidigt och går att hålla smal men lämpar sig inte så bra om man vill ha en högre häck. På bilden nedan ser ni planteringen framför vårt hus. Det var här vi hade en stor lergrop  i somras efter att ha grävt bort ett stort bestånd åkertistel och bottnat gropen med markduk. Gropen har vi fyllt med nästan fem lass med jord.


Rabatten framför entrén

 

Närmast entrén har jag ett surjordsparti. Det består av rhododendronjord blandat med barkmull och makadam -4/8. Jag skulle gärna haft den delen större men rhododendronjorden och barkmullen var så dyr att det fick räcka med ett lass av varje sort. Här har jag nu satt lite plantor som jag tog med från min gamla trädgård, azaleor och rhododendron jag frösått för några år sedan, några pieris med mera. När läget blivit mer skyddat tänker jag plantera en liten häxal och ett gaffelolvon.

 Efter surjordspartiet kommer ett parti med halvsur jord. Här har jag blandat en planteringsjord som jag köpt från ett lantbruk (lite sandig och med kompost) med barkmull. Jag köpte en Ph-mätare för runt hundralappen på Willab. Den mäter inte exakt men tillräckligt för mina behov och kan vara bra att ha till sommaren när vi skall anlägga gräsmatta (för att veta om och hur mycket kalk vi behöver tillföra). Här blir det kanske någon japansk lönn bara jag fått upp mer vindskydd i öster. Jag har planterat lite vintergröna växter, bland annat småbarrisar och julrosor för att ha något trevligt att titta på från kösfönstret även vintertid.

 Längst mot öster är sedan ett parti där jag håller på och blandar planteringsjorden med säckar med mulljord från Bauhaus. Bauhausjorden är bra att blanda i annan jord bara man undviker den som kallas Hagejord. Jag har även tidigare använd Gardoljorden som brukar säljas fem säckar för hyfsat pris och nu under hösten har Bauhaus även haft rejält extrapris på planteringsjord från Weibulls (5 säckar för 89 kronor) som verkar bra. Köper du enbart planteringjord på säck bör du blanda upp planteringsjorden  med barkmull och naturgödsel/kogödsel samt gärna även lite finkornigt grus (eller lecakulor om du skall ha den till krukor). Tänk på att de mer porösa jordblandningarna sjunker ihop en del så att du fyller lite högre än beräknad sluthöjd.  Men behöver du stora mängder jord blir det dyrt att köpa säckvis, då är det bättre att ringa runt och kolla priser på lastbilslass.
 
På södersidan har vi den rabatt som vi anlade provisoriskt direkt i samband med flytten. Vi lade dubbla lager tidningar och sedan jorden direkt över detta. Jag hade egentligen velat ta bor övre vegetationslagret och vänt på det men vi hade inte tid och det verkar ha fungerar ändå. Här tippades ett lastbilslassjord och sedan satte jag växter från min förra tomt som vill ha ett torrt och soligt läge. Det har varit trevligt att ha den när det annars var så mycket lera runt omkring och den har blommat kontinuerligt och gör så fortfarande.  



Provisoriska rabatten söder om huset i oktober.