Variant av Ekerforshus Ekonomen 142

Variant av Ekerforshus Ekonomen 142

Byggprocessen tidsschema


Augusti 2012 Vi får veta att tomter beräknas bli till salu i november.

November 2012: Lantmäteriet försenade.

Januari 2013: Lantmäteriet klara men kommunen har missat att staka ut vissa tomter.

20 februari 2013: Vi skriver köpeavtal.

26 februari: Får bekräftelse att kommunen mottagit ansökan om nybyggnadskarta.

Februari – juni 2013: Kommunen upptäcker att det blivit fel i beslutsgången, vi får tilläggsavtal och det tar ett antal kommunala beslut, fyra kontrakt och fyra månader innan tomten äntligen är vår. Vi får tillträde tilltomten den 14 juni. Kommunen hade räknat med att vägen skulle vara klar då men i själva verket blir vägen inte klar förrän i september.

Början av mars 2013: Markundersökning. Vi kontaktade själv två företag men det visade sig att det markundersökningsföretag som Ekeforshus tipsat om var billigast. Vi fick ge 7 500 kronor för markundersökningen. Markundersökningen visade att vi behöver påla.

Mars 2013: Vi ansöker om nybyggnadskarta och får besked att kommunen nyligen lagt ned sin kartavdelning och håller på och upphandlar denna tjänst men inte är klara.

24 april 2013: Nybyggnadskartan klar.  Kommunen debiterar 10 500 kronor.

April – maj: Vi kontaktar banker för att förhandla om lånevillkor.

14 maj 2013: Vi skriver på köpeavtal med Ekeforshus för totalentrepenad och betalar 30 000 i handpenning. Ekeforshus tar fram de handlingar som behövs för bygglovsansökan.

April 2013: Vi undersöker priser för kontrollansvarig.

23 maj: Vi skriver avtal med vår kontrollansvarige Kjell Hellstrand som vi hittade på nätet och träffade innan vi bestämde oss. Han begärde fast ersättning 18 000 kronor vilket var lägre pris än det Garbo erbjöd.  Vi fick ett förslag till kontrollplan och tyckte att det kändes bra.

6 juni 2012: Pappren är klara så att vi kan ansöka  om bygglov.

19 juni Lagfart har beviljats. Vi blir debiterade stämpelskatt 22 500 samt 825 kronor i expeditionsavgift.

3 juli 2013 Bygglovet är beviljat. Vi hade velat förbereda TOLOn innan bygglovet var klart men husföretaget hinner inte träffa oss förrän den 4 juni och dagen efter stänger de för semester. Det innebär att fortsatt planering inte kan ske förrän i augusti. Men vi har gott om tid att tänka igenom eventuella ändringar och tillval.

augusti 2013: När husföretaget är åter efter semester blir den en del bollande kring ritningsändringar och detaljer om köket.

30 augusti: Vi skriver på TOLO (tillverknings och leveransorder). När denna är underskriven är beställningen låst och man kan inte göra några ändringar. Då vi gjort ändringar på husetbehöver husföretaget nu göra nya ritningar. Dessa behövs både för att kunna få startbesked och är ett krav för att försäkringsbolaget GARBO skall bevilja färdigställandeförsäkring. Vi får förklaringen att de alltid begär in ritningarna för skulle ett företag gå i konkurs behövs handlingarna som underlag för att man skall kunna gå vidare med bygget hos något annat företag.
Kommunen begär komplettering med sektionsritningar 1:20, specifik energiberäkning garantibevis för byggfelsförsäkring och färdigställandeskydd samt kopia av den kontrollplan vår KA tagit fram.

7 oktober : Besök hos bygghandläggaren på kommunen tillsammans med KA. Vi fick ett muntligt startbesked och det skriftliga var daterat dagen efter. I startbeskedet ställer kommunen vissa krav på kontroller som skall utföras och redovisas. Man kräver att garagefasaden skall utföras i brandklass EI 30 mot närmsta tomtgräns vilket vi tycker är konstigt då vi inte behöver brandklassa fasaden som ligger mot vårt hus men den mot nästa garage trots att avståndet är samma. Troligen väljer vi att brandklassa hela garaget. Kommunen ställer även radonsäker grund men det är redan inlagt i vår kostnad för grunden. Radonmätning skall ske innan vi får flytta in.

19 oktober: Utstakning av huset

22 oktober: Grundföretaget börjar att gräva och förbereder för grunden.